Ebben a cikkben összegyűjtöttük a legfontosabb dolgokat, amire érdemes figyelni a helikopterek vezetése közben. Egy komplett gyakorlatsort is kapsz, ami segít a tanulásban. Ha a cikk elovasása folyamán, bár milyen kérdésed van fordulj hozzánk bizalommal. PACO MODELL Bolt, 1067 Bp. Csengery u. 48. E-mail: info@pacomodell.hu
Mint az igazi pilótáknál: ellenőrző lista felszállás előtt
- Teljesen feltöltötted a helikopter akkumulátorát?
- Először a távirányítót kapcsoltad be és utána a helikoptert? Ha először a távirányítót kapcsolod be, akkor garantálod, hogy a modell nem kap zavaró jelet az éterből. Kikapcsolásnál pont fordítva kell eljárni: először a helikoptert kapcsold ki és utána a távirányítót.
- Felszállás előtt, kézben tartva a modellt, leellenőrizted, hogy minden jól működik-e rajta? Ha a modellben gyári hiba van, akkor azt ilyenkor észre fogod venni, és vissza tudod hozni garanciális cserére. Ha repülés közben lezuhansz, akkor már nehéz lesz megállapítani, hogy gyári hiba, vagy vezetési hiba okozta a sérülést.
Ha minden rendben van, jöhet a felszállás. Érdemes türelmesnek lenni: nem fogsz tudni egyből jobbra-balra száguldozni a levegőben. Inkább haladj az alábbi gyakorlatsor mentén és tanuld meg rendesen a modellvezetést.
Első gyakorlat: felszállás és lebegés
- Tedd le a helikoptert a földre magad elé.
- Lassan kezd el előre tolni a gázkart. Finoman, fokozatosan adagold a gázt, amíg a helikopter elkezd emelkedni. Sose adj rögtön teljes gázt. A gázkart finoman, kicsi mozdulatokkal kell kezelni.
- Emeld fel a helikoptert derék vagy mell magasságba. A föld közelében (10-20 cm magasan) megnehezíti az irányítást a légpárna hatás, ami a föld és a gép közé pumpált levegő miatt alakul ki. Ezért miután elemelkedik a helikopter a földtől, ne vegyél vissza a gázból, hanem folyamatosan emelkedj tovább legalább derék magasságig.
- Ha elértél derék vagy mell magasságig, akkor óvatosan kezd el visszaengedni a gázkart. Fontos, hogy kicsi, milliméteres mozdulatokkal dolgozz.
- A gyakorlat célja, hogy megtanulj egy előre kitalált magasságban egyhelyben lebegni. Ha a helikopter az eredetileg elképzelt szint fölé emelkedik, akkor finom mozdulattal vegyél vissza a gázból. Ha süllyedni kezd, akkor finom mozdulattal adjál neki több gázt. Az egyhelyben lebegéshez általában apró mozdulatokkal folyamatosan korrigálni, "fűrészelni" kell a kívánt magasság körül. A többi kormányszervet most nem is kell használnod, egyenlőre csak összezavarnának.
- Ha már egy ideje lebegsz, lassan kezd el lejjebb venni a gázt és ereszkedj vissza a földre. Legyél türelmes leszálláskor is, szép lassan ereszd vissza a gépet.
Honnan tudom, hogy ez már elég jól megy? Kezdő pilóták általában úgy repülnek, hogy a föld és a plafon között "jojózik" a gép. Ha te már meg tudsz állni egy adott magasságban és itt akár percekig is meg tudod tartani a gépet, akkor végeztél ezzel a feladattal: lépj tovább! Ha nem, akkor gyakorolj még egy kicsit. Nyugi, ez senkinek sem megy elsőre.
Tipikus hibák ennél a gyakorlatnál:
- Rögtön teljes gázzal emelkedik a türelmetlen pilóta, majd mikor látja, hogy már túl magasan van és közeledik a plafon, akkor ijedtében lerántja a gázkart és magasról visszaesik a földre. A megoldás: kis mozdulatokkal kell vezetni, apró mozdulatokkal adagolni a gázt.
- Ellenkező eset: túl óvatos a pilóta és a föld fölött néhány centivel próbál meg lebegni, ahol a gép és a föld közé szorult légpárnán elkezd "csúszkálni" a modell. Megoldás: legalább derék magasságig egyből fel kell emelkedni, itt kell megpróbálni lebegni.
- Előfordul, hogy az ember lezuhan. Sokan ilyenkor nem veszik le a gázt, és ezért a modell motorja próbálja tovább forgatni a propellert. A földön fekvő modellen a propeller nem tud forogni, ezért a motor és a propeller között elhelyezkedő fogaskerék fogai ledarálódnak, ami használhatatlanná teszi a helikoptert. Megoldás: ha lezuhantál azonnal húzd le nullára a gázt és állítsd fel a helikoptert.
Második gyakorlat: egyhelyben pörgés
- Emelkedj fel kb. mell magasságig, itt állj meg egy helyben a helikopterrel.
- Tapasztald ki, hogy a távirányítón melyik kar segítségével tudsz egy helyben, a helikopter függőleges tengelye körül pörögni. Egy helyben lebegve pörögj egy teljes kört először jobbra, aztán balra, majd szállj le.
- Következő felszállás után forgasd úgy a helikoptert a levegőben, hogy szembe nézzen veled. Tegyél egy teljes, 360°-os fordulatot először jobbra, majd balra. Vigyázz, hogyha szemben áll veled a modell, akkor a másik irányba kell nyomni a kormányt! Ha ez már jól megy, akkor jöhet a fél fordulat (hátra arc), majd a negyed fordulat is mindkét irányba.
Mikor léphetek tovább? Ha egy helyben lebegve tudsz félkörönként forogni mindkét irányba és a szemben álló helikopter sem zavar össze. Ez sem fog menni elsőre, érdemes gyakorolni, próbálgatni egy kicsit.
Tipikus hibák:
- Sokan nem jönnek rá, hogy mikor a helikopter szemben áll velünk, akkor pont ellentétes irányba kell forgatni (mint a rendezői jobb a színészeknél). Megoldás: mindig képzeld el, hogyha benne ülnél a helikopterben, akkor merre kéne nyomni a kormányt.
- Általános probléma, hogy a pörgéssel való játék közben a helikopter magassága megváltozik, amit hirtelen korrigálni szeretne a pilóta, de nem tud egyszerre két dologra figyelni. Megoldás: a magasság megtartása legyen az elsődleges cél. Kisebb ingadozás belefér, de ha túlságosan elemelkedik a gép, vagy túl alacsonyra süllyed, akkor hagyj fel a pörgéssel és előbb hozd ismét szintre a helit a gázkar segítségével. Később majd ki fog alakulni az a képesség, hogy egyszerre tudj figyelni a magasság tartására és a jobbra-balra, előre-hátra való navigálásra. Ez azonban nem megy egyik percről a másikra, kell egy kicsit gyakorolni hozzá.
Harmadik gyakorlat: előre-hátra
- Felszállás előtt nézz ki magadnak két pontot a térben. Az egyik balra előtted legyen kb. mell magasságban, a másik jobbra előtted mell magasságban. A két pont között légvonalban legyen legalább 2-3 méter távolság.
- Tedd le a helikoptert az egyik pont alá a földre. Emelkedj fel vele mell magasságba, ezen a szinten állj meg. Forgasd be a helikopter orrát úgy, hogy a másik pont felé nézzen. Tapasztald ki, hogy a távirányító melyik karjával lehet előre-hátra mozogni. Próbálj meg elmenni a másik pontig.
- Próbálj meg az egyik pontból a másikban átmenni, itt megfordulni, majd visszajönni.
Mikor léphetek tovább? Ha meg tudod csinálni azt, hogy az egyik képzeletbeli pont alól felszállsz, felemelkedsz az adott pontig, befordulsz a megfelelő irányba, átmész a másik ponthoz, egyhelyben teszel egy hátra arcot, visszajössz az első ponthoz majd leszállsz. Ehhez is kell majd minimum 6-8 felszállás, mire menni fog.
Tipikus hiba: Sokan egyszerre akarnak előre haladni és fordulni. Ezen a szinten ezt még nem kell tudni. Inkább mindig haladj egyenesen előre, állj meg, egyhelyben lebegve fordítsd be a megfelelő irányba a gép orrát, majd ismét menj előre.
Extra gyakorlatok
- Ha már jól megy a két pont közti oda-vissza repülés, akkor próbáld meg ugyanezt egy háromszöggel.
- A haladás közben való forduláshoz próbálj meg egy adott magasságban köröket leírni magad előtt először csak az egyik irányba, majd körönként váltva jobbra és balra. Ha ez is megy már, akkor jöhet a fektetett nyolcas. Sok sikert, jó szórakozást, sok jó leszállást kíván a Paco Modell Bolt csapata.
>>Válaszd ki a neked való helit!<<