Íme néhány fontos információ, azoknak, akik most szeretnének belekezdeni a robbanómotoros modellezésbe. Reméljük sikerült az összes fontos kérdésre választ adnunk, ha mégsem írjatok nekünk az oldal alján és megkapjátok a válaszokat.
Milyen motort használunk?
A repülőkbe direkt erre a célra gyártott modell motorokat használunk. Ezek egy speciális alkohol keverékkel működnek.
Milyen erősek ezek a motorok?
A különböző méretű motorokat a hengerűrtartalmuk alapján szoktuk megkülönböztetni. A legkisebb általunk forgalmazott motor 1,5 ccm-es (köbcentis), míg a legnagyobbak 15-20ccm-esek, vagy még ennél nagyobbak is lehetnek. Egy 8 ccm-es motor például kb. két lóerős. A külföldi gyártók a motorok nevében feltüntetik a hengerűrtartalmat, de ők köb inchben fejezik ki azt. Az ASP 52A nevű motor, tehát 0,52 köb inch, azaz 8,5 köbcenti hengerűrtartalmú.
Kétütemű vagy négyütemű?
Ma már a modellboltokban is kaphatók kis négyütemű motorok, de a legtöbb modellező továbbra is kétütemű motort használ, nem ok nélkül. A kétütemű motorok egyszerűbb felépítésüknél fogva megbízhatóbbak, kevesebb karbantartást igényelnek, és nem utolsó sorban olcsóbbak. Első robbanós modellhez mindenféleképp ilyet ajánlunk. Négyütemű motorból egyébként nagyobbat kell venni ahhoz, hogy ugyanazt a teljesítményt leadja, mint a kétütemű.
Milyen üzemanyaggal működnek a motorok?
Ezek a motorok alkoholos üzemű motorok, speciálisan a modell motorokhoz előállított üzemanyagokat kell tankolni beléjük. A modell üzemanyag metil-alkohol, nitro-metán és olaj keveréke. Egyes üzemanyagokban ricinus olaj van, másokban valamilyen szintetikus olaj található. Alacsony hőmérsékletnél a ricinus hamar megdermed, ezért télen inkább szintetikus olajból készült üzemanyagot használunk.
Mi az a nitró, és hány százalék kell belőle?
Az üzemanyagokat az alapján is meg lehet különböztetni egymástól, hogy hány százalék nitro-metánt tartalmaznak. A nitró égés gyorsító anyag. Nem kell belőle túl sok az üzemanyagba, mert megmarja a fém alkatrészek felületét, és gyorsabban elhasználódik tőle a motor. Általában 1-5% nitrós üzemanyagot használunk repülőkhöz. Hideg időben érdemes kicsit több nitrót tartalmazó üzemanyagot használni, illetve a négyütemű motorokba is több nitrót tartalmazó üzemanyagot kell tölteni.
Mennyit fogyasztanak a repülők?
Egy gyakorló (trainer) gépnek általában 3dl-es tankja van. Ez a mennyiség kb fél óra repülésre elég.
Hogyan kell karbantartani a motorokat?
A ma kapható motorokat a régebbi motorokhoz képest sokkal egyszerűbb használni. Azért egy kis odafigyelést ezek is igényelnek. Fontos, hogy a frissen vásárolt motort nem szabad tekergetni, átfordítani, csak üzemanyaggal együtt, vagy ha be vannak olajozva. Első repülés előtt rövid ideig járatni kell a robbanómotort, ilyenkor érdemes elvégezni a motor beállítását is (alapjárat, maximális fordulatszám, pótlevegő mennyisége). A motor az első néhány startnál még "szoros". Az első repülésekkor figyelni kell arra, hogy nagyon ne erőltessük meg, nem szabad nagyon pörgetni. Néhány felszállás után a motor megkopik, ilyenkor újra be kell állítani. Ha hosszabb ideig nem használod a motort, akkor ki kell mosni petróleummal és wd40-es olajjal befújni.
Hogyan indulnak a motorok?
A modellmotorok nem önindítósak. Felszállás előtt először tankolunk. A motor beindításánál az izzításhoz szükség van elektromos energiára. Ez hozza izzásba a gyertyát, ami belobbantja az üzemanyagot. Az izzításhoz a feszültséget egy külső izzító akkumulátorról biztosítjuk. Az akkuról az izzító vezetéket a motor gyertyájára kell csíptetni. Az izzító vezeték felhelyezése után a légcsavar forgatásával lehet beindítani a motort. Ez történhet kézzel vagy egy un. starter segítségével. A starter egy villanymotor, aminek a gumis végét a repülő orrkúpjához szorítva megforgatja a motort, így megkönnyíti a beindítást. A starter tulajdonképpen egy kis segítség, de a mai robbanómotorok már kézzel is könnyen beindíthatók, ugyanakkor a starter biztonságosabb, mert a kezünk végig távolabb marad a forgó légcsavartól. Miután a motor beindult az izzítást le kell szedni a gyertyáról. Az első indításkor javasoljuk, hogy egy tapasztaltabb modellező is legyen jelen. A boltban mi is szívesen megmutatjuk, hogy mit hogyan kell csinálni.
Hogyan állítjuk be a motort?
A motor beindítása után a maximális fordulatszámot kell beállítani. Ez a porlasztótű tekergetésével történik. A porlasztó tűn keresztül megy az üzemanyag a porlasztóba, a tekergetésével az átáramló üzemanyag mennyiségét lehet állítani. Ahogy tekered a porlasztótűt befele, úgy nő a motor fordulatszáma. Egy idő után azonban már nem nő tovább, hanem csökkeni kezd. A cél, hogy megtaláljuk azt a pontot, ahol a legnagyobb a fordulatszám.
A robbanómotoros repülők használata veszélyes?
Nem. Aki odafigyel és betart néhány alapvető szabályt, az egy biztonságos és nagyon érdekes hobbit művelhet. A modellezés biztonsági szabályait itt olvashatod.
Milyen repülőt válasszak?
Első robbanómotoros modellnek egy könnyen vezethető, stabil, felsőszárnyas gépet javaslunk. Ezeket a gyakorló gépeket nevezik trainer gépeknek. A legjobban akkor jársz, ha egy komplett készletet vásárolsz, mert úgy olcsóbban jössz ki, mintha mindent megvennél külön. Mi a saját Paco Modell készleteinket ajánljuk neked, ezeket láthatod alább is. A Paco Modell készletek nem gyári készletek, mi állítjuk össze őket. Ezek azért jobbak, mint a többi Magyarországon forgalmazott robbanós szett, mert ezek a készletek tényleg minden szükséges kiegészítőt tartalmaznak: többek között fedélzeti akkut, izzító akkut és kábelt, töltőt mindkét akkuhoz. Sőt még üzemanyagot is.
Mi azt javasoljuk, hogy az Csanner nevű géppel kezd a robbanós repülést.